Projektbåten Lovisa – del 4
Trots en sommar full av aktiviteter, och för all del även semestrar, så har ett par engagerade medlemmar fortsatt arbetet med projektbåten Lovisa, om än i en något lugnare takt.
Sen den senaste uppdateringen har trots allt mycket tillkommit. Däckstrallen är lagd, och åtminstone till hälften nåtad. Efter en del övervägande valde vi att helt skippa tejp under nåtmassan. Istället nöjde vi oss med att enbart shell-lacka före för att få en torr och fin fästyta. Efter nåtning återstår slipning (delvis gjord), samt kittning av alla skruvhål med linoljekitt. Slutligen kommer däcket att dränkas med olja och tjära, både på ovan- och undersidan.



Sommarens stora arbete har varit uppbyggnaden av kappen över motorn. Som nämnts tidigare har vårt mål hela tiden varit att återställa Lovisa till sitt ursprungliga utseende, det vill säga med endast en låg kapp över motorn. Någon gång under slutet av 1800-talet kom man på att det inte nödvändigtvis måste vara obekvämt att arbeta på en liten fiskebåt. Men man får säga att det tog tid innan man verkligen gjorde allvar av det hela och byggde en liten kapp/hytt som skydd för vädret medan man väntade på att dra hem drivgarnen. Denna ursprungliga kapp var till en början låg med en stor lucka i akterkant från vilken båten kunde styras. Många av dessa båtar, ofta kallade däcksbåtar, eller i Blekinge knubbar, kom senare att byggas om med en högre hytt, så också Lovisa.

Lovisas nya (nygamla) kapp är i skrivande stund snart färdigställd. Den är byggd uteslutande i ek och innefattar takbalkar, balkvägare, knän och sidor. Kappsidorna och fronten fick göras i två plankor på var sida. Tanken är att vi i skarven så småningom ska fräsa ett spår och limma i en list för att få dessa absolut täta. Fronten ska senare förses med två små runda ventiler. Under de liggande ekbräderna ska passas in stående diton från bottenstock/spant och upp. Då vi inte hade krumväxt ek i tillräcklig utsträckning så valde vi att lamellimma däcksbalkarna av 10 mm ekribbor. Vissa avsteg från traditionen måste göras, men rätt limmade balkar blir starka och inte lika känsliga för sprickor som massiva diton. I samma anda har vi även valt att utöver skruva även limma samtliga sammanfogningar med ett skummande PU-lim. Förhoppningen är att vi på så vis ska få kappen helt tät. Vår önskan är trots allt att få en praktisk, lättskött och bekväm båt för våra medlemmar.
Slutligen las rufftaket av spontade granbräder, 95 x 20 mm. Taket las med mittfisk för att slippa metervis med ändrä längs sidorna. Även taket är PU-limmat mot kappsidorna för täthetens skull. Efter att ha sågat upp hålet för luckan, och spackling av ojämnheter, var taket till slut redo för väv och epoxi. Ett kladdigt jobb, men som om det görs rätt innebär ett underhållsfritt och tätt tak. Kanhända heller inte så traditionellt, även om man började rätt tidigt med att plasta fiskebåtarnas tak. Men är man inte för petig med spacklingen så blir det trots allt ganska likt ett dukat tak. I skrivande stund har även gejdrarna till luckan tillverkats och monterats med skruv och sikaflex. Kvar återstår egentligen bara själva luckan samt målning av rufftaket.





Utöver kappen och däcket har så klart mycket annat gjorts. Kjell har exempelvis gjort ett stort och slitsamt jobb med att skruva om alla spant och bottenstockar med rostfri syrafast skruv. Dessa är ursprungligen skruvade med mässingsskruv, av vilka det tack vare ekens garvsyra idag inte är mycket kvar av.
Då var plan att förse Lovisa med en ståtlig gaffelrigg med såväl fock som klyvare har vi även fått tillverka ett nytt roder. Det gamla var alldeles för litet och egentligen endast dimensionerat för motorgång. Vi har tillverkat ett nytt betydligt större och kraftigare som nu monterats på den ursprungliga hjärtstocken. Detta är dock en tillfällig lösning. Nästa säsong ämnar vi förse henne med ett utanpåliggande roder. Bättre för segling och betydligt tjusigare. Som ett led i att förvandla Lovisa till en segelbåt har även den gamla mastfoten, som visade sig vara rutten, bytts ut mot en ny rejäl i ek.

I stora drag återstår nu faktiskt inte jättemycket jobb innan båten är redo för sjösättning. Kortfattat återstår följande moment:
- Avbärarlisterna ska passas in och skruvas fast.
- Avgas- och vattenslangar med tillhörande genomföringar och ventiler ska installeras.
- Däcket skall färdignåtas, kittas och ytbehandlas.
- Bottenmålning samt målning av fribord.
- Fernissning av gångbord.
- Målning av rufftak.
- Tillverkning av sargar i ek till lastrummet.
- Montering av stävskenor
- Reglage till motor
- Elinstallation
- Montering av länspumpar
- Falska speglar till kappsidor
- Skjutlucka till kapp
Passa gärna på att hjälpa till! Nu återstår egentligen bara de roliga momenten. Vi arbetar varje lördag mellan cirka klockan 10.00 och håller på så länge vi har lust.