Projektbåten Lovisa – Del 3
Så har det blivit dags för ännu en uppdatering om föreningens projektbåt, däckaren Lovisa.
Rivningsarbetet som inleddes i förra inlägget innefattade till slut rivning av hela däcket, skarndäcket, alla däcksbalkar utom den aktersta, karvlar, kortbalkar, aktre vrångkläpp (blekingskt ord för stävkraft), fyra bordändar i aktern, 40 cm av akterstäven, stålbanden till propellerkorgen, motorbädden, tabernaklet, hela kappen (hytten), styrhytten samt stora delar av balkvägarna på bägge sidor.
Efter detta tunga jobb kunde äntligen arbetet med att återställa däck med tillhörande underrede inledas. Däcksbalkarna sågades upp av fin tätvuxen furu. De är utsågade efter en cirkelbåge som är densamma över hela båten. I originalutförande var däcket i det närmsta platt. Vi valde att göra bukten betydligt större för att slippa vatten stående på däck framför lastrumssargen, bakom kappen och på midskepps skarndäck. Genom att tillverka balkarna med ett par centimeters övermått kunde däcket ”rias ut” för sedan kunna hyvlas jämnt. Detta gjordes med hjälp av tillfälligt fastspikade små böjliga lister (rin) varefter vi kontrollerade att det turade längs däcksbalkarna innan däcksplankorna läggs.



Trots stora skador på skarndäck, däcksbalkar och balkvägar var brädgång med tillhörande stöttor fortfarande i gott skick. Därför beslutades att såga av stöttorna flush längs med skarndäcket för att sedan skruva loss brädgången i stävarna och slutligen lyfta av hela paketet. De nedtagna brädgångarna skrapades sedan och försågs med ny olja och färg.
När det nya däcksunderlaget och skarndäcket var på plats lyftes brädgången upp igen. Stöttorna passade här något så när mot underlaget, och ”sågades på plats”, d v s trycktes ned mot däcket och sågades av ca 5 mm ovanför (med en 5 mm plywoodbit som styrkloss).
Efter att ha märkt ut var stöttorna skulle stå skruvades ett 10 mm hål i skarndäcket under varje stötta, och ett 8 mm-dito i stöttan. Slutligen skruvades det hela fast underifrån med franska skruv och rejäla brickor. Genom detta, något okonventionella förfarande, hoppas vi undvika vatteninträngning genom skarndäck via brädgångsstöttorna.



Efter mycket hyvlande startade sedan arbetet med att lägga däcksribben. Ribborna görs av gran, med cirka 6 mm breda nåt. Vi vill att ribborna skall vara lätta att byta ut, och därför har vi valt att skruva dem med trallskruv istället för att på traditionellt vis spika. Skruvskallarna ska sedan spacklas över med fönsterkitt varpå hela däcket impregneras med olja och tjära. Däcket läggs i sektioner avgränsade i längsled av ”mellanbitar” av ek. Det gör jobbet enkelt, och antalet skarvar blir färre. I skrivande stund återstår i princip endast att lägga akterdäcket, sedan är däcket redo att nåtas.



Som nämnts tidigare är såväl skrov som intimmer i gott skick, med undantag för två måttligt rötskadade bottenstockar midskepps. Dessa har dock bedömts vara i tillräckligt gott skick för att kunna bytas ut vid ett senare tillfälle. De är dessutom lätt åtkomliga, mitt i lastrummet. Däremot nödgades vi byta en av de aktre bottenstockarna, som tillika kommer att agera bädd för motorn. Denna var helt enkelt alltför ”urhuggen” efter tidigare motorbyten. För den som är intresserad har Niklas gjort en utförlig beskrivning av hur en bottenstock tillverkas på sin blogg: https://grisslan.blogspot.com/2025/02/hur-man-gor-en-bottenstock.html.

Med den nya bottenstocken på plats och efter att Kjell och Niklas svetsat om och gjort nya hål i den gamla motorbädden var den nyrenoverade motorn redo att lyftas på plats. Bäddbultarna, det vill säga bultarna som håller fast motor och bottenstockar under maskinen är original och genomgående. På dessa har ursprungligen en Säffle tändkulemotor suttit. Bultarna har gänga och mutter på insidan av båten, och på utsidan är de nitade för att passa skrovets lutning, och likaså tätade med lindrev insmort med en blandning av tjära, olja och krita. Efter mycket arbete av Niklas och Kjell kom slutligen den nya motorn på plats, och likaså en snyggt upphängd tank under akterdäcket. Återstår gör i princip endast elinstallation och lite rördragning.



Fler uppdateringar kommer inom kort, bland annat en lista över vad som återstår att göra före sjösättning!
/Styrelsen