Projektbåten Lovisa – Del 2
Så har det blivit dags för ytterligare ett inlägg om FABB:s projektbåt Lovisa.
Efter att ha blivit upptagen i varvshallen och renskrapad kunde en första grundlig inspektion av båtens skick göras. Bordläggning, bottenstockar, spant och upplängor visade sig i stort vara i gott skick, och gjorda av ovanligt fint virke. Enligt uppgift ska hon vara byggd 1957, och om det stämmer får skrovet anses vara synnerligen välbevarat. Hon är emellertid skruvad med mässingskruv, ett tidstypiskt förfarande, och dessa har börjat ge sig i spunning och intimmer i takt med att zinket lakats ur. Dessa behöver således bytas till syrafasta rostfria diton för att skrovet ska återfå sin styrka. Uppenbart var även att däck, underrede och kapp var helt slut.
Följande bedömdes behöva åtgärdas före en eventuell sjösättning:
- Rivning av kapp och däck med underrede
- Återuppbyggnad av ovanstående
- Byte av de två översta bordsgångarnas ändar i anslutning till akterstäv
- Byte av övre del av akterstäv
- Omskruvning av spant
- Installation av ny motor
2024 påbörjade entusiastiska FABB-medlemmar det tunga arbetet med att riva överbygge och däck. Efter flera år utan täckning och underhåll var detta, som framgår av bilderna, mer eller mindre helt uttjänt. Brädgången var däremot i ett relativt gott skick och kunde lyftas av i ett stycke, men mer om det i ett framtida inlägg.


Lovisa hade ursprungligen en Säffle tändkula som senare ersattes av en modernare Yanmar, som sedermera behölls av föregående ägare. Således behövdes det en ny maskin. FABB-medlemmen Lars-Åke Henrysson visade sig ha en passande Volvo Penta MD2 som generöst donerades till projektet. Motorn har sedan gåtts igenom av Kjell och Niklas.


Efter att kapp och däck rivits var det lättare att komma åt de rötskadade bordsändarna och akterstäven. Dessa kapades till friskt trä. Nya bordsändar passades in och laskades, och en ny ekbit lusades i akterstäven med epoxi.



Fler uppdateringar kommer inom kort!
/Styrelsen